Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Om du fortsätter innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer här.OK

Tarmen - grunden för hälsa

En frisk tarmslemhinna är avgörande för hälsan. Allt vi äter och dricker passerar tarmkanalen och det är genom tarmslemhinnan som näringen i maten tas upp i kroppen.

Tarmen är en viktig del av immunförsvaret. Tillsammans med en frisk tarmflora skyddar den kroppen från främmande ämnen och toxiner som passerar genom tarmkanalen.

Skadligt för tarmhälsan

Största delen av det som passerar genom tarmkanalen är mat som ger näring till kroppen. Men all mat och dryck främjar inte en frisk tarmflora och vissa saker kan vara direkt skadliga för tarmslemhinnan, t ex kaffe, te och socker. Andra skadliga ämnen är kemikalier som finns i bekämpningsmedel, konserveringsmedel och vissa läkemedel.

Vi kan själva påverka intaget av skadliga ämnen. Man kan t ex välja kravodlade livsmedel för att minska en toxisk belastning.

Det finns däremot andra skadliga ämnen som vi oftast får i oss utan att vi är medvetna om det, t ex virus, bakterier, parasiter och svamp. För att skydda sig från alla dessa skadliga ämnen är det viktigt att stödja en frisk tarmflora genom intag av probiotika. Probiotika betyder "för liv" och består av laktobaciller och bifidusbakterier. Dessa finns rikligast i kosttillskott men även i syrade mjölkprodukter med tillsats av goda tarmbakterier, som t ex fil och yoghurt.

Tarmläckage

En frisk tarmflora skyddar tarmslemhinnan från skadliga ämnen som passerar genom tarmen, men när tarmfloran är rubbad kan dessa ämnen orsaka skada.

Om slemhinnan blir skadad, inflammerad och mer genomsläpplig, "läcker" den och det är nu möjligt för större molekyler från mat och toxiner att transporteras genom slemhinnan. Dessa molekyler når blodet och transporteras sedan vidare till lever, andra organ och vävnader. Immunförsvaret uppfattar dessa partiklar som främmande ämnen vilket leder till överkänslighetsreaktioner, smärta och nedsatt funktion.

 

Reducera och återställa

Ökad tarmpermeabilitet, d v s läckande tarm, överbelastar levern och är en grundläggande orsak till många sjukdomar, som t ex kolit, överkänslighet, allergi och inflammatoriska sjukdomar. Första steget är att reducera intaget av allergener och toxiner genom kosten. Stöd av läkande näringsämnen är samtidigt viktigt för att minska symtomen och påskynda läkning. Detta leder även till minskad belastning av levern.

Återinföra och reparera

En frisk bakterieflora i tarmen minskar risken för läckande tarm. Svamp, parasiter, skadliga bakterier eller virus finner inget fotfäste när man har en frisk tarmflora. En frisk tarmflora är även en förutsättning för en fungerande matsmältning och avgiftningssystem.

Tarmen är en av de största och viktigaste delarna i immunsystemet. Genom att återställa en frisk tarmflora ökar man motståndet mot infektion och inflammation. Detta sker med intag av tarmflorabakterier och/eller näringsämnen som gynnar tillväxten av vänliga tarmflorabakterier.

Återuppbygga tarmen

Cellvävnaden i tarmen behöver tillgång till näringsämnen för att stödja reparation och regeneration av mag- och tarmkanalen. För att återuppbygga mag- tarmkanalen behövs ett näringstillskott som både stödjer en frisk tarmslemhinna och återställer en frisk tarmflora. Ett näringstillskott bör bland annat innehålla en kombination av följande näringsämnen:

  • Aminosyran 1-glutamin som är ett nyckelämne för tarmläkning.
     

  • Fruktooligosackarider, kolhydrater som används av vänliga bifidusbakterier för att tränga bort giftiga bakterier i tarmkanalen, typ e.coli och klostridier, och samtidigt ökar vänliga tarmflorabakterier.
     

  • Jordärtskocks- och cikoriamjöl som innehåller mycket av kolhydratet inulin. Inulin fermenteras av vänlig tarmflorabakterier och hjälper till att regenerera och reparera tarmens slemhinna.
     

  • Pantotensyra och zink som hjälper tarmslemhinnan att reparera sig själv.
     

  • En väl avvägd balans mellan risprotein, speciella kolhydrater från ris och fettsyror från medellånga triglycerider som ger kroppen rätt näringsstöd för ett regenerationsprogram.
     

  • Antioxidanta näringsämnen som slukar upp fria radikaler, som frisätts under ett metaboliskt reningsprogram.
     

  • Vitaminer och mineraler som ger stöd under återhämtningsprocessen.
     

Kosten

Flera födoämnen kan ge överkänslighetsreaktioner och kan med fördel uteslutas under läkningsperioden, som :

  • kaffe och te

  • socker

  • alkohol

  • födoämnen som innehåller gluten

  • mjölkprodukter

Då tarmflorabakterier är viktiga för läkningsprocessen, kan yoghurt och hälsofil tolereras bättre än andra mejeriprodukter. Om inte, kan man inta tarmflorabakterier i form av mjölkfria kosttillskott.