Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Om du fortsätter innebär det att du accepterar att cookies används. Läs mer här.OK

FitMeal - en väg till ett hälsosamt liv

FitMeal hjälper dig att gå ner i vikt, men för att sedan behålla den trivselvikt du når krävs att du ändrar dina nuvarande vanor. Du måste röra på dig lite mer, försöka stressa mindre, välja lite nya spännande fiberrika och fettsnåla livsmedel mm. Att gå ner i vikt är en utmaning som kräver mycket av dig, men att behålla din nya vikt kräver än mer. Vi vet att du kan lyckas! Vi vill med FitMeal hjälpa dig få en ny kropp med mer energi.

 

FitMeal för viktminskning

Du kan välja tre olika program - "intensiv" om du vill gå ner snabbare i vikt, "normal" om du vill minska vikten i något långsammare takt och "trivselvikt" för att behålla en vikt du är nöjd med. Se "Kom ihåg" listan för viktiga livsstilsförändringar som rekommenderas.

Välj din favoritsmak; Choklad eller Persika

 

Intensiv: Du byter ut tre måltider mot FitMeal. Komplettera med sallad, frukt och ett lättare mål. Undvik stärkelserikt innehåll.

Normal: Du ersätter två mål om dagen med FitMeal och väljer i övrigt balanserade måltider med mindre stärkelserikt innehåll.

Trivselvikt: När du uppnått din trivselvikt kan du behålla den genom att dricka FitMeal till frukost. Välj i övrigt fettsnål kost, grönsaker och frukt framför stärkelserika kolhydrater som potatis, pasta och bakverk.

 

FitMeal tips

För att lättare se hur måltiderna under en dag kan se ut, beroende på vilket FitMeal alternativ du väljer, får du här några dagsförslag. Det går  naturligtvis bra att ersätta dessa rätter eller livsmedel mot likvärdiga.

 

Intensivalternativet :

Frukost - FitMeal och en grapefrukt
Mellanmål - morotsstänger
Lunch - FitMeal och 5 dl sallad med 2 msk kryddad vinäger som dressing
Mellanmål - 2,5 dl blåbär
Middag - FitMeal, 2 dl squash, 2 dl ång haricot verts och 2,5 dl sallad
Kvällsmål - 1 banan

 

Normalalternativet :

Frukost - FitMeal och en apelsin
Mellanmål - morotsstänger
Lunch - FitMeal och ångkok grönsaker (2,5 dl broccoli, 2,5 dl blomkål)
Mellanmål - 2,5 dl sockerfri äppelmos - pudrad med kanel
Middag - 90 g fisk, 2,5 dl sallad, 2,5 dl haricots verts, en ny potatis dekorerad med dill
Kvällsmål - 2 dl ångpoppade popcorn

 

Trivselviktalternativet:

Frukost - FitMeal och en apelsin
Mellanmål - morotsstänger
Lunch - 3 dl soppa, 5 dl sallad och knäckebröd med kalkon eller keso
Mellanmål - 2,5 dl hallon
Middag - 90 g köttfärssås, 1,5 dl pasta, 2,5 dl sallad
Kvällsmål - 2 dl fruktsallad utan socker

 

 


 

För att du ska lyckas med att gå ner 
och sedan behålla din nya vikt är det 
viktigt att du ändrar vissa beteenden

 
  • Ät sakta
    Det tar ca 20 minuter för hjärnan att meddela magen att du är mätt. Att äta är att njuta, ät sakta för att öka njutningen, då undviker du också att äta för mycket eftersom hjärnan hinner tala om för dig när du är mätt.
  • Hoppa inte över några måltider
    Hoppar du över ett mål ökar hungerskänslan senare på dagen. Det innebär att du äter mer än du behöver.
  • Stressa inte när du äter
    Sitt alltid ner då du äter. Försök välja en lugn plats för dina måltider. Försök använda matbordet endast för måltider. Använd det inte som ett andra kontor.
  • Undvik frestelser
    Göm eller gör dig av med mat som innehåller mycket fett och stärkelserika kolhydrater.
  • Handla strategiskt
    Planera dina inköp i förväg så att du har hemma det som behövs för FitMeal programmet. Köp för hela veckan. Handla aldrig hungrig.
  • Motionera regelbundet
    Motion minskar aptiten och förbrukar extra kilon. Förbränningen fortsätter flera timmar efter aktiviteten.

 

 
  • Drick mycket
    Vatten är viktigt eftersom det på ett naturligt sätt renar kroppen från toxiner (gifter). Det håller hungern under kontroll och i kombination med alla fibrer i FitMeal programmet hjälper vattnet till att hålla tarmen i funktion.
  • Räkna med att karaktären kan svikta
    Planera för tillfällen då matsuget ökar t ex vid dagens slut, efter gräl, inför svåra beslut, till tv favoriten. Planera alternativa aktiviteter som inte inkluderar mat t ex att tala med en kompis, läsa en god bok, träna, promenera, sköta om växter eller bada bastu.
  • Förlåt ett snedsteg
    Om din vän misslyckas säger du inte upp bekantskapen. Var lika förlåtande mot dig själv. Återgå till programmet utan att blicka bakåt.
  • Belöna dig
    Du kanske har nått något av dina delmål. Unna dig då något extra. Kanske en bra bok, ett klädesplagg eller varför inte en avslappnande massage.